بازاریابی: مروری کوتاه بر بازاریابی پیش از ایجاد اینترنت

بازاریابی: مروری کوتاه بر بازاریابی پیش از ایجاد اینترنت

روش‌های مارکتینگ و بازاریابی از زمان‌های بسیار قدیم در بین بازاریان رواج داشته است و شکل ابتدایی خود را در ترفندها و حقه های فروش می دانستند. ابتدایی‌ترین شکل بازاریابی تلاش برای متقاعد کردن مشتریان به خرید محصولات بود و کسانی که مهارت‌های ارتباطی بهتری داشتند در فروش موفق‌تر عمل می نمودند.

با پیشرفت صنعت و همچنین ظهور اینترنت و فنآوری های ارتباطی پیشرفته، بازاریابی شکل پیچیده‌تری به خود گرفت. تولید انبوه و ارزان‌تر با استفاده از ماشین‌آلات و شکل گیری مفهوم کارخانجات به شکل امروزی، باعث شد که محصولات بیشتری در اختیار مردم قرار بگیرد و رقابت برای فروش هم بیشتر شود. در دهه ۶۰ میلادی متخصص بازاریابی، مدیریت بازاریابی و برنامه‌ریزی استراتژیک بازاریابی ازجمله مباحث مهم و ضروری برای کسب‌وکارها شد.

تغییر مهم دیگر در بازاریابی در دهه ۹۰ میلادی اتفاق افتاد. زمانی که شرکت‌ها فهمیدند با شکل دادن برند برای کسب‌وکار می‌توانند سهم بازار خود را افزایش دهند و این آغازی بر عصر مدرن بازاریابی و استفاده از روش های پیچیده تر و گسترده تر برای ایجاد بازار و بازاریابی گردید.

error: Content is protected !!
X