مدیریت: معرفی متودهای وفادارسازی مشتری

مدیریت: معرفی متودهای وفادارسازی مشتری

لویالتی به معنای وفاداری به یک شخص،کشور،گروه و یا ملت می باشد.البته کاربرد این مفهوم بسیار وسیع است و در مورد اینکه وفاداری به چه چیزهایی را لویالتی می نامند نظرات متفاوت می باشد.

در لغت نامه آکسفرد لویالتی اینگونه تعریف میشود:کیفیت وفادار بودن به کسی یا چیزی. و لویال عبارت است از:حمایت و پشتیبانی ثابت و استوار به شخص یا نهاد.

تعریف لویالتی در کسب وکار:
لویالتی کلید طلایی موفقیت در کسب و کاردر عصر مدرن است.کلیدی که با ایجاد احساس ارزشمندی ،مشتری را بر انگیخته می کند تا به عنوان مشتری ثابت به شما وفادار باشد وشما را انتخاب کند، و عملا در یک بحران اقتصادی کسب و کار شما به یک برند تبدیل شود.و در عین حال مشتریان از داشتن یک تجربه نو و لذت بخش مشعوف شوند.

برنامه های وفاداری با دو هدف اصلی در کسب و کار ها شروع می شوند:
· هدف اول:کسب اطلاعات مربوط به عادات خرج کردن مشتریان و علایق آنها و مراقبت از آنها.
· هدف دوم:ترویج لویالتی در بین مشتریان برای اطمینان از وفادار بودن و حمایت از کسب وکار شما.

 

اولویت اصلی اکثر برنامه های وفاداری ، کسب اطلاعات مربوط به عادات خرج کردن مشتریان خود میباشد. در حالی که هدف دوم این است که بصورت مستمر باعث افزایش وفاداری در مشتریان بمنظور اطمینان از حمایت آنها از کسب وکار گردد.این در حالی است که برخی از شرکتها بصورت معکوس این اولویتها را انجام میدهند و در اکثر موارد پیاده سازی برنامه های وفاداری بکرات مشاهده میشود که هدف اصلی یعنی جمع آوری و بررسی عادات رفتاری مشتریان بهنگام خرید فراموش میگردد.
برنامه های وفاداری ممکن است مزایایی در چند روش مختلف ارائه دهند.بسیاری از برنامه های وفاداری یکسری تخفیف ویژه ( مانند ۱۰درصد ) برای یک دوره زمانی ( شاید یکسال شاید هم برای کل دوره کسب و کار) ارائه میدهند. بعضی دیگر ، فقط یکبار تخفیف آنهم بر اساس شرایط خاص ارائه میدهند برای مثال ، یک تخفیف ۲۰ درصدی در یکبار خرید حداقل ۲۰۰ دلاری. هنوز هم برخی شرکتها امتیازاتی یا پوئن هایی را ارائه میدهند که بواسطه این پوئنها میتوان کالاهایی را بدست آورد که ممکن است به کسب و کار مرتبط یا بی ارتباط باشد.
برخی از برنامه های وفاداری برای اولین بار توسط شرکتهای حمل و نقل هوایی و بصورت “Frequent flyer miles” در دهه ۷۰ میلادی ارائه گردید. در این برنامه ها ، مشتری پوینت یا امتیازاتی را به هنگام خرید بلیط بدست میاورد و بعدا میتوانست آنها را بعنوان پول نقد در ازای خرید بلیط یا حتی خرید دیگر محصولات پرداخت نماید.در دهه گذشته بسیاری از شرکتهای دیگر غیر هواپیمایی برنامه های وفاداری خود را با این شرکتهای هواپیمایی تلفیق نمودند و مشتری میتوانست پوینتهای برنده شده از طریق خرید بلیط را در خرید کارت تلفن و حتی خرید بنزین مصرف کند.
برنامه های وفاداری محبوبیت فوق العاده ای در ۱۵ سال گذشته به دست آورد، که طی آن مشتریان احساس کردند که استحقاق توجه خاص را دارند.شرکتها بایستی بهنگام طراحی برنامه های وفاداری خود به این نکته ظریف و مهم توجه داشته باشند، ارائه مزایایی که هزینه های کمی دارد ولی باعث افزایش قدر و منزلت مشتری میگردد، مانند دسترسی به خطوط سریع حرکت ( صندوقهای ویژه) و یا جای پارک اختصاصی.
در نهایت موفقیت برنامه های وفاداری بستگی دارد به اینکه شرکت چگونه از داده هایی که از رفتار مصرف کننده جمع کرده است استفاده نماید و از طریق آن شرایط و برنامه های وفاداری خود را تصحیح و بهینه نماید.اکثر شرکتها سود بسیار کمی از طریق اجرای برنامه های وفاداری بدست میاورند در حالیکه برخی دیگر مانند eBay بسیاری از موفقیتهای مالی خود را مدیون استفاده بسیار عالی از برنامه های وفاداری میدانند.

این برنامه کلید بازگشت مشتری، با ویژگی غنی از بستر های نرم افزاری بازاریابی است و با جریان مداومی از تشویق ها ، امکان دیدار مجدد وصرف پول بیشتر توسط مشتریان برای صاحبان کسب و کار فراهم میشود.در حقیقت تحلیل داده هایی که رفتار مشتریان در قبال خدمات و محصولات کسب و کار را نشان میدهد باعث میشود صاحبان کسب وکار با ارائه مزایایی که هزینه های کمی دارد ولی باعث افزایش قدر و منزلت مشتری میگردد،یک ارتباط فعال دو سویه با مشتریان برقرار کنند.


یکی از راههای ایجاد ارتباط فعال ،باشگاه مشتری میباشد. باشگاه مشتری یک باشگاه ارتباطی از افراد یا سازمان ها است که بوسیله یک سازمان ، به منظور ایجاد ارتباطات مستقیم و منظم بین اعضاء ایجاد شده و عمل می کند. باشگاه های مشتری ، مترادف برنامه های ارزش گرای ایجاد وفاداری در مشتری هستند.هدف باشگاه مشتری، فعال کردن مشتریان و افزایش وفاداری آنها بوسیله ایجاد یک رابطه عاطفی و احساسی با آنها است .

کارتهای وفاداری (لویالتی کارت) رایج ترین شکل استفاده از برنامه های وفاداری در سرتاسر دنیا را در برمیگیرند. در ایالات متحده ، تقریبا ۷۵ درصد از مصرف کنندگان حداقل یک کارت وفاداری دارند ، و بیش از یک سوم مصرف کنندگان بیش از دو کارت در اختیار دارند. سوپر مارکتهای زنحیره ای مانند Safeway و Albertsons همگی دارای کارت وفاداری هستند که بعنوان کارت جایزه یا کارت بهره مندی از سود شناخته شده اند. برنامه های وفاداری این سوپر مارکتها اغلب شامل ارائه تخفیف برای محصولات خاص ، که در داخل فروشگاهها مشخص گردیده اند، برای دارندگان کارت میباشد. در ازای این تخفیفها مشتریان اجازه دسترسی گروه بندی شده به عادات خریدهای خود را به فروشگاه میدهند تا از این طریق صاحبان فروشگاه بتوانند در زمینه تامین نیاز های مشتریان و ارائه تخفیفات و نیز آماده سازی بسته های ویژه مورد نیاز هر مشتری بهتر عمل کنند.

در حالیکه شرکت هایی مانند Tesco، موفقیت های مالی خود را مدیون برنامه های وفاداری هستند.بعضی از شرکت ها سود بسیار کمی از طریق اجرای برنامه های وفاداری به دست می آورند زیرا هدف اصلی یعنی جمع آوری و بررسی عادات رفتاری مشتریان بهنگام خرید را فراموش میکنند.

 

کارت های لویالتی

کارتهای وفاداری (لویالتی کارت) رایج ترین شکل استفاده از برنامه های وفاداری در سرتاسر دنیا را در برمیگیرند. در ایالات متحده ، تقریبا ۷۵ درصد از مصرف کنندگان حداقل یک کارت وفاداری دارند ، و بیش از یک سوم مصرف کنندگان بیش از دو کارت در اختیار دارند. سوپر مارکتهای زنحیره ای مانند Safeway و Albertsons همگی دارای کارت وفاداری هستند که بعنوان کارت جایزه یا کارت بهره مندی از سود شناخته شده اند. برنامه های وفاداری این سوپر مارکتها اغلب شامل ارائه تخفیف برای محصولات خاص ، که در داخل فروشگاهها مشخص گردیده اند، برای دارندگان کارت میباشد. در ازای این تخفیفها مشتریان اجازه دسترسی گروه بندی شده به عادات خریدهای خود را به فروشگاه میدهند تا از این طریق صاحبان فروشگاه بتوانند در زمینه تامین نیاز های مشتریان و ارائه تخفیفات و نیز آماده سازی بسته های ویژه مورد نیاز هر مشتری بهتر عمل کنند.


پیاده سازی برنامه های لویالتی


سیستم لویالتی به سرعت قابل پیاده سازی است فقط کافی است مراحل زیر را انجام دهید:

.طراحی کارت های وفاداری
.طراحی سناریو وفاداری و گیمیفیکیشن به روز
.نصب دستگاه های کارتخوان
.ارائه کارتها به مشتریان


صاحبان کسب و کار پس از دریافت کارتهای وفاداری سفارش داده شده و پیاده سازی برنامه لویالتی طراحی شده توسط گروه تیم IT ,برای ایجاد ارتباط فعال با مشتریان فقط برای یکبارمراحل زیر را انجام دهند:

.ثبت اطلاعات مشتری در سیستم از طریق امضاء فرم عضویت توسط مشتری
.تحویل کارت به مشتری و تبدیل مشتری معمولی به مشتری وفادار

حال مشتریان دارنده کارت وفاداری کافی است در هر خرید ، کارت وفاداری را در دستگاه کارتخوان وارد کرده و از مزایای عضویت در برنامه وفاداری شما برخوردار شوند.

error: Content is protected !!